Från Donkey Kong och vidare

E-sport är en förkortning av electronic sports. DDonkey Konget första fröet till sporten såddes med 90-talets tävlingar i arkadspel. (En riktigt bra dokumentär om fanatisk konkurrens i arkadspel är för övrigt dokumentärfilmen The King of Kong, från 2007.)

Några viktiga tidiga spel det tävlades och tävlas i är till exempel plattformsspel som Donkey Kong, first person shooter-spel som Quake och Half Life (som sedan modifierades till  Counter Strike) och strategispel som Starcraft.

Ofta brukar man räkna en Quake-turnering 1997 som den första e-sporttävlingen med stort genomslag. Microsoft sponsrade, förstapriset var en röd Ferrari och snacket om e-sport var igång.

CPL (Cyberathlete Professional League) startades i slutet av 90-talet och fokuserade till en början på tävlingar i Quake. När Counter Strike (CS) kom till kring 2000 växte intresset med varje event. Sedan tillkom Halo, Unreal Tournament, Call of Duty (CoD) och Painkiller, med allt större prissummor i potten.

I mitten av 00-talet börjar e-sportens gyllene era med WSVG (World Series Of Video Games) och svenska Dreamhack, världens största digitala festival.

Idag är MLG (Major League Gaming) största organisationen inom e-sport. De har växt sig starka mycket tack vare det sydkoreanska spelfenomenet Starcraft, med internationella superstjärnor som Boxer som har storsponsorer och över en miljon fans.

Idag är publikvänliga spel som Starcraft 2, DOTA 2 och League of Legends störst, men trotjänaren Counter Strike hänger i.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *